Gebruikte Lexus ES (Mk7, 2018-datum) review |Auto-Express

2022-09-16 21:22:35 By : Ms. Tina Wan

Het zou je vergeven kunnen worden als je de Lexus ES over het hoofd ziet, omdat hij nooit in grote aantallen is verkocht en hij gemakkelijk wordt overschaduwd door meer voor de hand liggende executive sedans.Maar dit is een auto die het bekijken waard is als je een luxueus model wilt met een redelijke prijs-kwaliteitverhouding en ongeëvenaarde betrouwbaarheid. Het is echter niet allemaal goed nieuws, want toen we een ES 300h tegen een Mercedes E 200 en een Genesis G80 in 2021 kwam de Lexus als laatste vanwege zijn teleurstellende infotainment en prestaties, plus een cabine die niet kon concurreren met zijn Duitse en Koreaanse rivalen.We merkten op: "Hij is van hoge kwaliteit, verfijnd en efficiënt, maar niet zo comfortabel of zo goed om te rijden als de beste in zijn klasse."Er valt dus veel aan te bevelen, maar een van de rivalen van de ES kan verleidelijker zijn.Het was lang geleden in 1989 dat Toyota zijn luxe Lexus-broertje lanceerde, grotendeels voor de Noord-Amerikaanse markt.Binnen een jaar was Lexus ook gelanceerd in het VK, en hoewel het de markt nooit echt in vuur en vlam heeft gezet met zijn bescheiden jaarlijkse verkopen, heeft Lexus kopers laten zien dat zeer complexe, luxe auto's met veel functies ongelooflijk betrouwbaar en een goede prijs kunnen zijn;u heeft de neiging om veel meer apparatuur voor uw geld te krijgen dan wanneer u de meer voor de hand liggende alternatieven koopt, en met een hogere standaard van dealerservice.Een van de modellen die Lexus introduceerde toen het merk werd gelanceerd, was de ES executive sedan, maar deze bereikte de Britse showrooms pas toen hij in de zevende generatie was.Het verving de GS die, in Mk4 gedaante, sinds 2012 te koop was.De bestellingen voor de Mk7 Lexus ES werden op 1 oktober 2018 geopend. De ES 300h was het enige model dat werd aangeboden en werd geleverd met een 2,5-liter viercilinder benzinemotor zonder turbo, ondersteund door een elektromotor en een batterijpakket.Een continu variabele automatische transmissie (CVT) was de enige versnellingsbakoptie.Terwijl de motor een nominaal vermogen had van 215 pk, voegde de elektromotor nog eens 118 pk toe voor levendige prestaties met behoud van het potentieel voor een zuinigheid van 50 mpg.De aanvankelijke uitrustingsstructuur met drie niveaus (standaard, F Sport en Takumi) werd in september 2020 versterkt door een hoogwaardige Premium-editie;zat boven het basismodel, het bracht 18-inch lichtmetalen velgen, een 12,3-inch infotainment-display en navigatie.Tegelijkertijd werden in het hele gamma standaard een Blind Spot Monitor en Rear Cross Traffic Alert gemonteerd.Een facelift in oktober 2021 bracht ontwerpaanpassingen, opnieuw gekalibreerde ophanging, bijgewerkte multimedia waarbij alle auto's een 12,3-inch display kregen, verbeterde LED-koplampen en extra hightech veiligheidsvoorzieningen.Als het gaat om motoren en transmissies, zijn alle Lexus ES-derivaten mechanisch hetzelfde, dus het is gewoon een kwestie van kiezen welke kleur je wilt en het uitrustingsniveau.Bij de lancering waren er drie specificaties beschikbaar.De standaard ES kwam met 17-inch lichtmetalen velgen, navigatie, een 8-inch display, DAB, parkeersensoren voor en achter, elektrisch verstelbare en verwarmde voorstoelen, kunstlederen bekleding en een schuifdak.F Sport bracht 19-inch wielen en sportstoelen samen met adaptieve sportophanging, terwijl de topklasse Takumi verwarmde en verstelbare achterstoelen, surroundzicht, klimaatregeling met drie zones, adaptieve LED-koplampen, een premium audiosysteem van Mark Levinson, een aangedreven kofferdeksel en een 12,3-inch multimediadisplay.De grootste bedreigingen voor de ES zijn de drie Duitse aartsrivalen, in de vorm van de Audi A6, BMW 5 Serie en Mercedes E-Klasse.Dit trio domineert al jaren de markt voor executive sedans en is in tegenstelling tot de Lexus ook verkrijgbaar als stationwagen.Niet alleen dat, Duitse rivalen bieden een breed modelassortiment, met een scala aan benzine- en dieselmotoren en automatische transmissies, plus ze worden ook allemaal aangeboden in hybride gedaante.Geen wonder dat deze drie modellen het grootste deel van de markt voor executive auto's voor hun rekening nemen.Een ander alternatief is de Jaguar XF, die geweldig is om te rijden, maar gedateerd aanvoelt, terwijl de Volvo S90 en V90 er scherp uitzien en kwaliteit uitstralen, maar ze zijn niet zo aantrekkelijk om te rijden als de meeste alternatieven.De Takumi werd aangeboden met het optionele Digital Side View Monitor-pakket, waarbij de buitenspiegels werden vervangen door camera's.Terwijl de GS RWD was, is de ES FWD.De ES 300h is een zelfopladende hybride met een klein batterijpakket voor minimaal elektrisch rijden.Een paar eigenaren hebben gemeld dat de parkeersensoren niet goed werken, meestal als het regent.Er verschijnt een waarschuwing op het dashboard.Het officiële brandstofverbruik voor de ES 300h ligt ergens tussen 48 en 54 mpg.Eigenaren bereiken dit of meer gemakkelijk.Hoewel de ES drie keer is teruggeroepen, heeft Lexus een welverdiende reputatie op het gebied van betrouwbaarheid.In ons Driver Power Brands-onderzoek van 2022 eindigde het als 12e algemeen met een sterke score voor betrouwbaarheid.Ongeveer 14,79 procent van de eigenaren had gebreken.De ES is volgepropt met apparatuur dus het dashboard is best druk, maar het is intuïtief ontworpen zodat je er snel aan gewend raakt.De kwaliteit van het interieur is over het algemeen goed, zo niet genoeg om de Duitse rivalen te verslaan, maar met ongelooflijk comfortabele stoelen kun je het vreemde stukje plastic bekleding over het hoofd zien.De beenruimte achterin is fantastisch, maar de hoofdruimte is krap voor lange volwassenen vanwege de aflopende daklijn.De bagageruimte is echter niet zo groot, met 454 liter, en de achterbank kan niet worden neergeklapt om dit te vergroten.Lexus infotainmentsystemen kunnen een beetje lastig zijn, maar latere ES's komen met Apple CarPlay en Android Auto, die het leven een stuk eenvoudiger maken.De ES 300h moet elke 12 maanden of 10.000 mijl worden onderhouden, waarbij de hoofddealerservices van Lexus afwisselend klein en groot zijn.Deze kosten respectievelijk £ 290 en £ 550, waarbij het laatste cijfer om de twee jaar nieuwe remvloeistof omvat.Er is geen schema voor de motorkoelvloeistof, maar deze wordt bij elke onderhoudsbeurt gecontroleerd en indien nodig bijgevuld;de kosten hiervan zijn bij de service inbegrepen.Vervangende koelvloeistof is meestal alleen nodig als het systeem om de een of andere reden is afgetapt, bijvoorbeeld als de waterpomp vervangen moest worden.De 2,5-liter benzinemotor van de ES wordt aangedreven door een ketting, dus er hoeft geen distributieriem te worden vervangen.De standaardgarantie op de ES is drie jaar of 60.000 mijl, maar elke keer dat een officiële dealer een service uitvoert, wordt dit met een jaar verlengd, tot 10 jaar of 100.000 mijl, wat indrukwekkend is.Er zijn ook serviceplannen beschikbaar om de onderhoudskosten te spreiden wanneer het werk bij een dealer wordt uitgevoerd.Lexus heeft de ES al drie keer teruggeroepen.De eerste keer was in mei 2019, omdat 1.201 auto's gebouwd tussen oktober 2018 en maart 2019 de fabriek verlieten met defecte e-call-software.Het probleem is opgelost met een software-update en had ook invloed op de UX SUV.De tweede terugroepactie vond plaats in november 2019. Deze keer had de campagne betrekking op 228 auto's, waaronder voorbeelden van de UX en LS.Sommige van deze gebouwd in mei 2019 waren uitgerust met een defecte rembekrachtiger;de remedie was om het te vervangen door een nieuwe eenheid.De meest recente terugroepactie vond plaats in oktober 2020 en had betrekking op het grootste deel van het Lexus-modellengamma.In totaal waren 6.787 auto's gemaakt tussen oktober 2017 en december 2018 uitgerust met defecte brandstofpompen, waardoor de motor uitviel of niet startte - een nieuwe pomp loste dingen op.Het zal geen verrassing zijn dat de ES in hoeveelheden wordt verkocht die te klein zijn om in onze Driver Power-onderzoeken naar nieuwe auto's te komen, maar hoewel de ES nooit is verschenen, zijn er verschillende andere auto's van hetzelfde merk verschenen, meestal hoger op de tafel.De enige Lexus die bijvoorbeeld meedeed aan de 2021-enquête (er waren er geen in 2022) was de NX op de 13e plaats.Ga naar onze zustersite Buyacar om een ​​geweldige deal te krijgen voor een gebruikte Lexus ES...Nieuwe 2023 Ferrari Purosangue SUV stormt binnen met een 715bhp V12Nieuwe 2023 Ford Mustang behoudt V8-kracht en verhoogt de techBeste elektrische auto's om 2022 te kopenCopyright © Autovia Ltd 2021. Alle rechten voorbehouden.Auto Express™ is een geregistreerd handelsmerk.